Deze week over Tim die gehakt maakt van Erik en Mark en een meer dan briljant gedragsveranderingsfilmpje. De kans dat je het nieuws over Prinsjesdag, de beursgang van Alibaba, de wachtrijen voor de nieuwe iPhones en de uitrol van iOS 8 gemist hebt acht ik namelijk vrij klein.

Klant? Product zal je bedoelen!

In een open brief aan de klanten (en toekomstige klanten) van Apple waarin Tim Cook ingaat op het privacybeleid van Apple maakt hij in twee paragrafen gehakt van het businessmodel van Google. Bij Google ben jij namelijk het product niet de klant, ben je mal. Google is daar natuurlijk niet als enige schuldig aan, ook Facebook bijvoorbeeld. Maar zeker ook jijzelf. Jij ja. Gratis wilde je toch? En gemak ook nog. Mag niets kosten hoor.

Data is goud

Bedrijven zoals Google en Facebook maken gebruik van jouw data, verzamelen alles wat ze over je te weten kunnen komen en verkopen dat aan de hoogste bieder om je te ‘verblijden’ met advertenties en je allemaal dingen aan te smeren die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Met jouw toestemming natuurlijk, al is dat vaak wel zonder dat je het weet. Je weet in ieder geval niet precies wat ze van je gebruiken en waarom. Maar dan kan je wel van alles opzoeken en gezellig met je vrienden kletsen, allemaal voor nop.

Als het maar gratis en gezellig is

Mijn naam? Prima hoor, dat is geen geheim. Mijn verjaardag? Tuurlijk joh, dan krijg ik misschien wel een cadeautje. Ik hoop in ieder geval dat ik lekker veel felicitaties krijg op Facebook, altijd leuk. En wat denk je van je zoekopdracht in Google naar bijvoorbeeld een leuke vakantiebestemming in Italië? Huppakee, de hele rechterkant staat meteen vol met leuke hotelletjes in Italië en goedkope vluchten om er te komen.

Klant is koning

Apple doet dat niet. Bij Apple staat de klantervaring voorop. Zij zullen nooit jouw privacy schenden. Nooit?

Our business model is very straightforward: We sell great products. We don’t build a profile based on your email content or web browsing habits to sell to advertisers. We don’t “monetize” the information you store on your iPhone or in iCloud. And we don’t read your email or your messages to get information to market to you. Our software and services are designed to make our devices better. Plain and simple.

De hele brief lees je hier.  Het grappige is dat op de Nederlandse privacy pagina weer ‘gewoon’ een half boekwerk staat.

En de apps dan

Mooie woorden, maar hoe zit het dan met de apps die heel vrolijk allerlei trackingtools en spyware op je iPhone kunnen en kennelijk mogen zetten? Die weten wie je bent (misschien wel beter dan jijzelf) en die ook nog eens precies volgen wat je wanneer doet.

Mooie verhalen

Het is een mooi verhaal meneer Cook en u legt ook nog heel netjes het hoe en waarom van iAds uit en ik zou het allemaal graag geloven als Apple fan, maar helaas bestaan sprookjes nog altijd niet.

Wat kost dat nou

Het is in ieder geval goed om altijd na te denken wat je moet opgeven om iets, gratis of niet, te gebruiken. Of wat gemak je eigenlijk ‘kost’. Gratis gaat, helaas, zo goed als altijd samen met een addertje onder het gras. Lees vooral deze 3 artikelen van de correspondent nog eens:

Dit gebeurt er allemaal onder de motorkap van je smartphone

Let op deze gratis dienst kost u meer dan u denkt

Big Business is watching you

Te leuk om niet nog een keer te delen

Niet iedereen ziet altijd alles op Social Media zoals ik eerder schreef in mijn blog over Algoritmen. Bij Twitter is dat (voorlopig in ieder geval nog) niet het geval, daar gaat het om de actualiteit. Feit blijft, bij allebei, dat als je er die dag even niet was toen ik onderstaand filmpje deelde je het mooi gemist hebt. Het leuke is wel weer dat ik dit geweldige filmpje nu gewoon nog een keertje ga delen. Ik kwam het tegen via @cornoltee, de man achter Design thinking by Doing. Hij heeft sowieso vaak inspirerende blogs waar ik mijn dag graag mee begin. Aanrader en vooral dit filmpje dus.