[wp_time_to_read]

We verklikken nog altijd enorm veel over onszelf. Bewust en onbewust. Online en offline. Helpen al die privacybewustwordingscampagnes überhaupt? Ik vraag het me echt af.

Even zeuren en weer door

Af en toe piepen we weer even als er een bericht in de media verschijnt dat er voorwaarden aangepast zijn (die we niet lezen) in onze favoriete messenger of bijvoorbeeld voor een van de vele populaire social media platformen. En toen bekend werd dat we ook tijdens het winkelen in de stad gevolgd werden, was de verontwaardiging groot. Maar ook dat zijn we weer snel vergeten. Tot het volgende verontrustende bericht verschijnt.

Wat we allemaal achterlaten en weggeven

Er wordt best veel gedaan om ons bewust te maken. De meest creatieve, en af en toe verontrustende, campagnes worden bedacht. Zo kwam ik laatst via VPRO KOOS, een gratis app die je dagelijks 5 mediatips (van de VPRO of anderen) geeft om te kijken, lezen of luisteren, de clickclickclick-campagne tegen.

De ClickClickClick-‘game’

Deze ‘game’ is het vervolg op, of eigenlijk meer een uitbreiding en geïnspireerd door, de reizende kunstinstallatie We Are Data – Mirror Room. De Mirror Room laat je met een fysieke installatie ervaren hoe het voelt om ‘data te worden’. Ook clickclickclick.click behandelt op dezelfde ludieke, maar zeker ook serieuze, manier de thema’s big data en privacy, maar dan voor een (hopelijk) groter publiek. Want zoals gezegd, je geeft elke dag, bewust en onbewust, veel informatie over jezelf bloot.

Wat verklikt jouw klikgedrag?

Clickclickclick.click is ontwikkeld door Studio Moniker en VPRO Medialab. Zij willen je met de site op een leuke, en licht verslavende, manier bewust maken van de hoeveelheid persoonlijke data die op internet wordt vastgelegd en getrackt.

Als je de website opent en je klikt een beetje rond, wordt je klikgedrag meteen becommentarieerd en geanalyseerd in het Engels door een behoorlijk Hollandse stem.

Het is net als in het echt als je een site bezoekt, alleen dan weet je niet dat het gebeurt en al helemaal niet wát er gebeurt.

“Na ongeveer tien minuten weet de stem het zeker. Mijn drukke klikgedrag, ‘competitief en irrationeel’, kan maar één ding betekenen: man. Gewoon door mijn muis te bewegen heb ik al veel meer over mijzelf verteld dan ik vooraf had bedacht – of misschien zelfs wilde.”

Nick Boers

 

Klik maar

De kunstinstallatie heb ik helaas (nog) niet in het echt mogen ervaren en de clickclickclick-game heb ik nog lang niet uitgespeeld. Ik zit nu op 29% van de achievements. Maar volgens een van de makers, Roel Wouters van Studio Moniker, is de game in een week tijd uit te spelen. Wat er dan gebeurt is een verrassing.

klikken voor privacy

Ik hoop dat ik de discipline heb het een week vol te houden. Ik neem aan dat Roel met een week niet 24 uur per dag bedoelt.

Klik je ook mee?

Veel van deze campagnes lokken helaas alleen een iets langer durende schrikreactie uit. Dat komt denk ik omdat er niet meteen een oplossing wordt geboden die makkelijk en snel te realiseren is. Heb jij goede ideeën, behalve het volledig offline of incognito gaan?

Klik maar, als je durft.