[wp_time_to_read]

 

Toegegeven, het was Mark Zuckerberg zijn week niet. Eerst het gedonder met de nieuwe privacyvoorwaarden van WhatsApp, die hij toch eerlijk voor 22 miljard had gekocht. Vervolgens loopt de vervanging van de mensen van het Trending Newsteam door een ‘onafhankelijk’ algoritme in de soep. En als klap op de vuurpijl ontploft SpaceX. Maar om nou te roepen dat je geen mediabedrijf bent?

Technologie is waar het om draait

Dat Facebook geen mediabedrijf is, was Zuck’s eigen uitspraak tijdens een Q&A-sessie, afgelopen maandag. Natuurlijk mag hij dat vinden. Een technologiebedrijf is veel sexyer dan een mediabedrijf. Maar hoe kan het dan dat hij onze data te gelde maakt met advertenties? En waarom is het dan zo belangrijk dat we terug blijven komen door onder andere onze, voor sommige belangrijkste, bron van nieuws te zijn? Als je geen mediabedrijf bent bedoel ik dan hè.

Wat is een mediabedrijf eigenlijk?

Ik begon zelf ook bijna te twijfelen hoor. Want ja, het is toch Mark die spreekt. En als eigenaar weet je toch beter dan wie dan ook wat voor soort bedrijf je hebt. Ik heb het even opgezocht met Google, die zichzelf overigens ook geen mediabedrijf vindt maar een technologiebedrijf.

[responsive]definitie mediabedrijf[/responsive]

 

Facebook is dus op zijn minst een informatiedrager. Nog minder sexy dus. Robyn Caplan schreef in mei van dit jaar al een artikel voor de New York Times met de titel Like it or not. Facebook is now a mediacompany.

En nu wat Facebook hier zelf van vindt

Tijdens de Q&A afgelopen maandag zei Mark het volgende, toen hem gevraagd werd naar zijn rol in de media en of hij Facebook als een editor ziet:

“We’re a technology company. We’re not a media company. When you think about a media company, you know, people are producing content, people are editing content, and that’s not us. We’re a technology company. We build tools. We do not produce the content. We exist to give you the tools to curate and have the experience that you want, to connect with the people and businesses and institutions in the world that you want.”

 

Je kan het hele antwoord van Mark teruglezen in een artikel van Business Insider.

Meen je dat nou serieus?

Leuk antwoord Mark, maar volgens mij klopt het niet helemaal. Ok, je maakt de content inderdaad niet zelf. Maar media gaat wel om aandacht. Aandacht waar jij steeds meer van wilt hebben. En, net als andere mediabedrijven zoals kranten en televisie, verkoop je die aandacht aan adverteerders. Er moet natuurlijk wel brood op de plank komen. En dan heb ik het nog niet eens over onze gegevens die ook goud waard zijn voor bedrijven die hun producten en diensten onder de, daar heb je hem weer, aandacht van potentiële kopers willen brengen.

Het verschil tussen wie of wat je wilt zijn en bent

We zijn met z’n allen fan van Facebook, sommigen kunnen zelfs niet meer zonder. Velen gebruiken Facebook niet alleen om op de hoogte te blijven van hoe het de vrienden vergaat. We zien het ook als belangrijkste nieuwsbron, om te weten wat er in de wereld speelt en hoe het ervoor staat. Dan lijkt het mij overduidelijk dat je stiekem toch een mediabedrijf bent.

Zou het dan niet fijn zijn als ons ‘idool’ ook een beetje zijn verantwoordelijkheid neemt? Als mediabedrijf?