Deze week maar weer eens over hoe makkelijk bedrijven en mensen aan je gegevens kunnen komen met je instelling ‘ik heb niets te verbergen’ en ‘daar ga ik toch echt niet voor betalen’. En het fabeltje dat multitasken heet.

Niets te verbergen hè?

Maar hoe eng is het als mensen of bedrijven meer van je weten dan je dacht?

Cifas, een bedrijf gespecialiseerd in fraudepreventie, liet zien hoeveel informatie je prijsgeeft met alleen een Facebook-like en je naam. Zij haalde een grap (een prank) uit met de klanten van een coffee shop. Het enige wat de koffieliefhebbers moesten doen voor een gratis kop koffie was de pagina van de coffee shop te liken en hun naam te geven. En tja, gratis, daar zijn we nu eenmaal gek op, toch? Kijk zelf naar de gezichten van de klanten van de coffee shop als ze weglopen. Met hun gratis beker koffie.

Het doel van de grap was het gevaar van het online delen van (persoonlijke) informatie te laten zien. Cifas plaatste het filmpje ‘Data on the Go’ op Facebook (ik kwam het overigens tegen via Mashable “This coffee shop prank perfectly demonstrates the risk of sharing data online”).

En ben je nu toch wel heel benieuwd wat bijvoorbeeld Google en Facebook van je weten, of denken te weten? Of ben je je gewoon een hoedje geschrokken? Lees dan deze twee artikelen van RTL Nieuws over hoe je kunt zien wat Facebook en Google allemaal van je weten en hoe je een en ander kunt aanpassen.

Ik ben benieuwd of jij net zo verbaasd was als ik wat Google en Facebook allemaal denken te weten en of je het er mee eens bent.

Multitasken, een fabeltje

Op Quatz las ik het atikel waarin neurowetenschappers zeggen dat multitasken letterlijk de energie uit je hersenen trekt. Als we multitasken, of zeggen dat te doen, doen we eigenlijk niet meer dan een ding tegelijk. We switchen gewoon sneller tussen de losse bezigheden.

En dat wisselen, tja, dat is dodelijk vermoeiend. Je kan je energie beter focussen op 1 taak. Nu klinkt een taak best groot, maar ik heb het hier gewoon over bijvoorbeeld het checken van je email of Facebook. En dan heb ik het nog niet eens over de constante stroom aan notificaties die je ondertussen ook weer afleiden. Walt Mossberg schreef hier afgelopen week voor de Verge een mooi stuk over.

“That switching comes with a biological cost that ends up making us feel tired much more quickly than if we sustain attention on one thing,” says Daniel Levitin, professor of behavioral neuroscience at McGill University.

 

Volgens Levitin is bewezen dat mensen die iedere paar uur een pauze van 15 minuten nemen veel productiever zijn dan de multitaskers die alles tegelijk doen. Dit is dan niet door je Facebook tijdlijn scrollen, maar gewoon lekker 15 minuten je gedachten laten dwalen terwijl je even een stukje loopt of lekker uit het raam staart (ook beter voor je ogen trouwens als je de hele dag achter de computer zit).

Kijk vooral ook onderstaande TED Talk van ontwerper Paolo Muscardini uit 2012.

Ik ga heel erg mijn best doen een echte monotasker te worden, jij?