To block or not to block

Een behoorlijk gedoe over adblockers afgelopen tijd. De discussie barstte los toen Apple aankondigde dat het in iOS 9 mogelijk werd adblockers in te schakelen. Eindelijk rustig rondsurfen op het web zonder die vervelende advertenties die je achtervolgen. Een ander voordeel is dat de pagina’s sneller laden.

Doen dus! Of…

Ernst-Jan Pfauth verzamelde in zijn nieuwsbrief 3 artikelen die goed samenvatten wat er hier nu eigenlijk speelt.

Een ‘oorlogje’ tussen de 3 giganten Apple, Google en Facebook om jouw aandacht en het domineren van de advertentiemarkt. Een oorlog waar met name jij en ik en de schrijvers het grootste slachtoffer van lijken te worden als we niet uitkijken.

De ‘oplossing’ voor adverteerders lijkt al gevonden te zijn als het blokkeren van advertenties makkelijker wordt. Native advertising, het codewoord voor branded content. Lekker leesbare stukjes die stiekem toch echt reclame zijn. En als je die leest, dan verdient de uitgever zijn centjes en heeft de adverteerder je aandacht.

Kansen voor iedereen?

Marco Arment van de geweldige apps Instapaper en Overcast sprong op het adblocking-verhaal in en vloog omhoog in de lijst van meest gedownloade apps met Peace. Binnen twee dagen trok hij de app terug uit iTunes en bood zijn excuus aan.

Ook ik had de app bijna gekocht

2,99 dollar is een schijntje voor iets waar ik blij van word: rustig surfen op mijn mobiel. Maar wat ik dan zo lekker zit te lezen moet ook geschreven worden. Hoe worden die mensen dan betaald?

Niet helemaal eerlijk

Waarom zou ik Marco wel willen betalen voor zijn idee en harde werk, maar de schrijvers van wat ik lees niet?  Zitten we niet allemaal een beetje fout? Wij, de lezers, die vinden dat alles tegenwoordig maar gratis moet zijn. En de adverteerder die vecht om onze aandacht en daarbij vergeet dat je aandacht moet verdienen en niet kopen.

Vroeger, toen je nog kon genieten van reclame

Ik weet nog wel dat ik vroeger reclames uit tijdschriften scheurde en in een plakboek bewaarde. Gewoon, omdat ik ze supercool of mooi vond. Of reclames die ik je nu nog kan navertellen. Helemaal geen plaspauze, blijven zitten, wie weet zag je iets gaafs wat je wilde hebben.

Zoals vaker sloeg Seth Godin de spijker op zijn kop.

Media properties that celebrate their ads (like Vogue) will continue to thrive, because the best advertising is the advertising we would miss if it was gone.

 

Seth Godin

 

 

Foto: Funny boxer by Elnur via Bigstockphoto