Deze week volledig over de selfie, een intrigerend fenomeen helemaal als je je afvraagt hoe het nu zo komt die enorme populariteit.

Me, myself and I – the sequel

De selfie, ik schreef er eind vorig jaar al over. Het blijft me intrigeren, misschien dat het komt omdat ik niet zoveel met foto’s van mezelf heb. Sowieso foto’s maken, op een of andere manier ben ik of te laat of ik heb er het geduld niet voor. Ik kan overigens wel enorm genieten van een mooie foto.

De selfie

Weer terug naar de selfie, op The Next Web las ik afgelopen week een stukje over de wetenschap achter de obsessie met de selfie. Een aantal punten die mij opvielen vind je hieronder; als je alles wilt weten lees het artikel.

Volgens professor Keith Campbell houden we zoveel van selfies omdat het de perfecte creatieve uitlaatklep is, een zelfportret zoals een kunstenaar dat maakt dus.

Via de Timeline app, waar ik volgende week een blog over schrijf op 42bis, zat ook een interessant verhaal, de geschiedenis van de selfie. Zodra de 42bis-blog live is zal ik die hier met jullie delen.

Een volgend punt uit het artikel van The Next Web was dat je met de selfie zelf bepaalt hoe de buitenwereld jou ziet, je creëert je eigen online identiteit. Of het klopt is een tweede. Wat mij opvalt is dat als je nieuwe mensen ontmoet (zowel zakelijk als privé) bijna niemand op zijn of haar foto lijkt.

Een minder charmante kant van de selfie is dat het uiterlijk daarmee steeds belangrijker wordt, de schone schijn zeg maar. Volgens een Brits onderzoek zou het delen van veel selfies zelfs leiden tot de indruk dat je oppervlakkig, ijdel of zelfs egoïstisch bent.

Om positief te eindigen, zoek selfie op bijvoorbeeld Instagram, dan kom je een mooie verzameling echte mensen tegen.

De selfie, wat vinden jullie ervan?

De selfie is de nieuwe handtekening

Gary Vaynerchuck vindt in ieder geval ook wat van de selfie; de selfie gaat volgens hem de handtekening vervangen. Waar je vroeger heel graag een handtekening van je grootste idool wilde, wil je nu samen met hem of haar op de foto. Pen en papier zijn uit, beelden regeren tegenwoordig de wereld; foto’s en filmpjes is waar het tegenwoordig om draait. We willen het zien en beleven en daarbij is een foto makkelijker te delen met je vrienden of desnoods de hele wereld.

Voor het geval je hem gemist hebt op Facebook

Het selfie promo filmpje van Obama om je toch vooral te verzekeren tegen ziektekosten. Het filmpje gaat over dingen die iedereen doet maar waar niet over gesproken wordt met de selfiestick in een mooie bijrol. Een tipje voor degene die het niet weten, YOLO staat voor You Only Live Once. Een slimme zet weer van Obama om jongeren te bereiken, wat de tegenstanders ook vinden.