Gelukkig schrijf ik de Weekly op de laptop, scheelt weer een uurtje voor mijn smartphone-nek en wat weet Google eigenlijk allemaal van mij? Meer hierover in de Weekly Mints.

*Nieuw* de smartphone-nek

Na de muisarm en de gameduim hebben we een nieuwe kwaal, de textneck ook wel smartphone-nek. Deze namen klinken leuker en vriendelijker dan zij zijn, het kan je hele rug verzieken. Oorzaak? Te lang en te veel van hetzelfde en we weten toch allemaal dat alles waar ‘te’ voor staat niet goed voor je is, behalve tevredenheid, zoals mijn opa altijd zei. De Volkskrant zette alle moderne kwalen op een rijtje in een interessant artikel. Op naar de volgende kwaal, schermogen of luisteroren ofzo, of gaan we gewoon weer eens lekker naar buiten en echt bewegen? Een lange boswandeling of een flink stuk fietsen zonder smartphone lijkt mij een prima oplossing.

Wat Google weet

Toch wel interessant om eens goed te kijken wat bijvoorbeeld Google nu eigenlijk van je weet of denkt te weten. De deal met Google is immers dat jij gratis gebruik mag maken van haar diensten in ruil voor jouw gegevens. Die gegevens verkoopt Google dan weer aan adverteerders. Maar vrees niet, dit is alleen maar om jou een betere ervaring te geven en aanbiedingen te doen waar jij op zit te wachten *kuch*.

In een artikel van Business Insider – What Google knows about you wordt op een heldere manier uitgelegd waar en hoe je kunt zien wat Google over jou weet. Interessant om eens te zien of het allemaal een beetje klopt en of je het eens bent met wie Google denkt dat jij bent. In het artikel wordt ook uitgelegd hoe je ervoor kunt zorgen dat Google je gegevens niet met adverteerders deelt. Hoe waterdicht dat is weet ik niet, maar je kunt het allicht proberen.

Facebook weet alles maar wil meer

NRCQ had afgelopen week een aardig stuk over de verzamelwoede van Facebook en hoe dat allemaal ongemerkt aan ons huisje voorbijgaat, aangezien bijna niemand de privacyvoorwaarden leest. Een absolute must read waar ik verder vrij weinig aan toe te voegen heb. Behalve misschien dat het best vreemd is dat Facebook zegt open en transparant te zijn over hoe ze jouw data voor advertenties gebruikt maar dat je ondertussen met geen mogelijkheid invloed kunt uitoefenen welke gegevens ze waarvoor gebruiken.