Deze week een Scandinavisch weekje met een Zweeds woord voor (valse) bescheidenheid en een Deens onderzoek dat weet te vertellen dat we toch echt gelukkiger zijn zonder Facebook, al is het maar een weekje.

Niet cool of een beetje ongeloofwaardig

Een mooi verhaal op TechInsider over een Scandinavisch woord dat je inzicht geeft in waarom zij niet rijk en beroemd hoeven te zijn en dat ook niet willen.

Een sterk staaltje ‘feitjes die leuk zijn om te weten, maar wat je er verder mee kan?’

Drake Baer kwam er dit jaar achter dat er 1 man achter heel veel van de grootste muziekhits zit. Van Since U Been Gone van Kelly Clarkson tot het aanstekelijke Shake it Off van Taylor Swift (weet je nog dat filmpje van die Amerikaanse politieman, die aanstekelijkheid dus).

De naam van deze genie is Max Martin. Een publiek geheim, tenzij je zoals Drake zegt een muzieknerd bent. Hoe dat komt? 1 woordje ontdekte Drake: “Jantelagen”, een Zweeds woord dat een culturele minachting om op te vallen omschrijft.

Max Marin is ghostwriter pur sang. De beste blijven zo anoniem mogelijk om het publiek in de waan te laten dat hun idolen fantastischer dan fantastisch zijn.

In Zweden is het gewoon niet cool om rijk te zijn. Daar houden ze niet van (te) succesvolle mensen.

Het is veel beter om net als iedereen te zijn, 13 in een dozijn, lekker gemiddeld. Stiekem zijn ze dan toch weer de beste.

Gelukkiger zonder Facebook

[responsive]Quote The Facebook Experiment Happiness by Research Institute[/responsive]

De Telegraaf publiceerde een aantal resultaten van een interessant onderzoek van het Deense Happiness Research Institute naar het Facebook-gedrag van 1095 Denen.

Hieruit bleek dat voor 94 procent, vierennegentig hè, dat is bijna honderd procent, van de deelnemers een bezoekje aan Facebook deel uitmaakt van de dagelijkse routine. En dan de ‘definitie’ van een bezoekje; voor 78 procent betekent dit meer dan 30 minuten per dag.

Maar dan nu het echt interessante gedeelte. Nadat de deelnemers gevraagd was hoe sociaal actief ze waren in het ‘echte’ leven, werd de groep in tweeën gesplitst, waarbij de ene helft Facebook een week lang niet mocht gebruiken en de andere helft wel.

Wat denk je dat het resultaat was van een week geen Facebook? Ok, het zijn geen wereldschokkende cijfers maar zeker iets om over na te denken:

  • van de niet-Facebookgebruikers voelde 88% zich gelukkiger tegenover 81% van de mensen die Facebook wel regelmatig gebruikten in die week
  • niet-Facebookers gaven verder aan een rijker sociaal leven te hebben en zich ook nog eens beter te kunnen concentreren

[responsive]

The Facebook Experiment by Happiness Research Institute

The Facebook Experiment by Happiness Research Institute

[/responsive]

En dan heb ik het nog niet eens over het ervaren van bijvoorbeeld stress bij de Facebookgebruikers. Het onderzoek, dat heel slim met zo min mogelijk tekst gemaakt is, is het lezen meer dan waard.