In de nieuwe editie Weekly Mints van deze zondag weer een paar leuke, interessante of inspirerende links die je de afgelopen week misschien gemist hebt. Over de ongelofelijke hoeveelheid data die per minuut over het web vliegt en het nieuws dat bepaald wordt door Facebook en Twitter.

Slecht nieuws voor het nieuws

WTF?!?! Daar kan je dan toch weer behoorlijk van schrikken als je leest dat Twitter en Facebook het nieuws bepalen. Helemaal als je bedenkt dat Facebook dat met een algoritme doet en zelfs Twitter hier nu over denkt…. Het nieuws wordt je helemaal niet aangeboden door je vrienden, Facebook bepaalt dat door te rommelen in je tijdlijn met duistere ondoorzichtige algoritmen.

Gelukkig lezen we nog wel

Uit het mini onderzoekje dat ik vorige week in de Weekly Mints deed bleek dat het grootste gedeelte van mijn vrienden en lezers gelukkig nog alles leest voor ze iets delen. Niet helemaal empirisch verantwoord, maar toch. 72 % leest alles tot de laatste punt en 25% leest in ieder geval nog het grootste gedeelte voordat ze een bericht delen.

Over hoe geld en algoritmen social media veranderen

Een fantastisch stuk van Natash Loman (@riptari) op Techcrunch waar veel meer over te zeggen is dan ik nu ga doen. Voor nu zou ik zeggen lees het gewoon. Een van de belangrijke punten (er zitten meer pareltjes in) die je er uit kunt halen is dat gratis natuurlijk niet bestaat. Ook de gratis netwerken waar we met z’n allen met zoveel plezier gebruik van maken moeten ook een boterham kunnen smeren. En dat doen ze niet met een plakje kaas of hagelslag maar met jouw data.

Belachelijk veel data

Hoeveel digitale data creëren we nou eigenlijk per minuut met z’n allen? Domo zocht het in 2012 al eens uit en heeft de infographic nu geüpdatet. En het is veel, heel veel data. En dan hebben we het dus over 1 minuut. Een keer niezen en de minuut is voorbij.

 

infographic