Deze week een test of je weet of iets door een robot of een mens geschreven is, de advertentie ‘plus’ en inbreken om te geven.

Eliezer Sonnenschein; ontdekt door in te breken

Een mooi verhaal over een Israëlische kunstenaar die er alles voor over had om beroemd te worden. Op zich niet uniek voor een kunstenaar natuurlijk, beroemd willen worden, de manier waarop Eliezer Sonnenschein het voor elkaar kreeg is het wel.

Wat had Sonnenschein bedacht? Hij brak gewoon in in het Tel Aviv Museum of Art, niet om kunstwerken te stelen maar om zijn eigen kunst tussen de andere kunstwerken te plaatsen. Slimme zet zo bleek. Het duurde overigens wel even. De onbekende kunstwerken werden in eerste instantie verwijderd, omdat niemand wist waarom ze er stonden / hingen en al helemaal niet van wie ze waren. Door de vasthoudendheid van Sonnenschein om steeds weer terug te komen en wéér een kunstwerk te plaatsten lukte het hem uiteindelijk toch beroemd te worden. Zo zie je maar weer dat de aanhouder wint én dat brutalen de halve wereld hebben.

Zelfs een advertentie in een blad wordt interactief

Een paar supergave voorbeelden hoe bedrijven een ‘gewone’ advertentie in een papieren blad interactief weten te maken door het slim met techniek te combineren.

Van Nivea en een Israëlisch energiemaatschappij die gebruik maken van de zon, tot een biermerk – Glacial – dat met slim papier en een beetje water je bierflesje koelt.

Verbazingwekkend wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

Wie heeft het geschreven?

Over verbazingwekkende dingen gesproken; merken we het als iets door een robot geschreven is in plaats van door een mens? In the New York Times stond een tijdje geleden een interessant artikel met een minstens zo interessant testje om te zien of we kunnen onderscheiden of iets door een mens of door een robot (of algoritme) geschreven is. Er zit voor ons een dubbele moeilijkheid in omdat Engels niet onze eerste taal is, maar het blijft interessant.

De vraag is dus; is het geschreven door een mens of een algoritme. Hoeveel had jij er goed?