Weekly Mints #92 wat wil jij zien in je Facebook nieuwsfeed?

Deze week laat Facebook weten dat familie en vrienden het belangrijkste zijn in je nieuwsfeed en niet het nieuws. En het schattigste robotvriendje tot nu.

Blijf klikken op dat nieuws voor het verdwijnt!

In Weekly Mints #90  schreef ik over social media als, voor sommigen, de belangrijkste nieuwsbron.

Afgelopen week kwam Facebook met een update van haar Nieuwsfeed. Kort door de bocht en snel samengevat komt het op het volgende neer: Facebook gaat meer berichten van vrienden en familie op je tijdlijn tonen. Berichten van (nieuws) media en organisaties moeten hiervoor plaats maken.

Hoe moet dat dan als een groot deel van de internetters social media, waaronder Facebook, als belangrijkste nieuwsbron gebruiken?

Als je al een echte nieuwsjunkie bent hoef je je niet al te veel zorgen te maken. Gewoon blijven delen die nieuwsberichten en op like klikken. Lees je de nieuwsberichten wel als ze toevallig voorbijkomen maar doe je verder niets? Succes, je krijgt lekker veel berichten van familie en vrienden waarvan ik hoop dat je ze ook in het echt af en toe eens spreekt.

En mocht je nu denken, potverdorie, die baby- en kattenfoto’s zijn allemaal wel leuk en aardig maar ik wil toch wel een klein beetje weten wat er nog meer speelt in de wereld. Kristen V. Brown schreef voor Fusion ook over de veranderingen en geeft tips hoe je er zeker van kan zijn dat jij  bepaalt wat er in je tijdlijn komt en niet Facebook.

Pixar en robots, mijn favorieten nu in 1 robotje

Mijn twittertijdlijn liep afgelopen week vol met berichten over Cozmo. Een superschattig robotje gemaakt door het bedrijf Anki. Alle grote techblogs schreven erover.

De titels varieerden van de slimste en schattigste AI powered robot tot nu toeeen Pixar karakter in het echt tot de liefdesbaby van Wall-E en Eve.

Op de site van Anki wordt Cozmo als volgt geintroduceerd:

“Cozmo doesn’t just move; he gets curious and explores. He doesn’t just learn; he plots and plans. He doesn’t just see you, he gets to know you. So call him self-aware, call him almost human. Just don’t call him a toy. He’s a supercomputer on treads. And he’s fun on a whole new level.”

cozmo robot
Cozmo is dus een robotje met een karakter. Hoe kan dat nu als het niet meer dan een soort doosje op wieltjes is? Onder andere omdat een medewerker van Pixar zich bezig heeft gehouden met de ‘gezichts’uitdrukking, twee oogjes. Geweldig dat twee oogjes die bestaan uit niet meer dan pixels enorm veel gevoel over kunnen brengen! Daarnaast spelen andere factoren een belangrijke rol die Cozmo zo lovable maken. Hoe schattig en grappig is het niet dat Cozmo kan niezen? Of dat hij snurkt als hij slaapt (aan het opladen is). Hij kan zelfs narrig worden als je hem negeert en niet genoeg met hem speelt.

Volgens de planning is Cozmo in oktober in Amerika verkrijgbaar voor $179,99. Ik heb weer iets op mijn verlanglijstje staan: Cozmo.