Weekly Mints #90 over feiten en fabels


Deze week over het lastige onderscheid tussen feiten en fabels. Zeker op sociale media. Hieronder lees je een paar interessante berichten waarbij je je (eigenlijk) even achter de oren had moeten krabben voor je het deelde. Feit of fabel.

Social Media als nieuwsbron. Verstandig of niet?

Bastiaan Vroegop van Numrush schreef afgelopen week een blog over de meest in het oog springende uitkomst van een onderzoek van Reuters. Meer dan de helft van alle internetters gebruikt Facebook, Youtube en Twitter, social media dus, als nieuwsbron.

Bas eindigt zijn stuk met de volgende opmerking:

“Dat zal voor sommigen reden tot zorg zijn. Facebook lag immers recent onder vuur over de manier waarop nieuws werd gefilterd.”

Maar er is denk ik nog iets wat minstens zo zorgelijk is, buiten de invloed van bijvoorbeeld Facebook op wat we wel of niet te zien krijgen. Wat denk je van hoe er gepubliceerd wordt en door wie op sociale media?

We zijn best makkelijk te foppen

Neem de toekomstvoorspelling van Pablo Reyes die viraal ging op Facebook. Want wat was het knap, hij schreef ruim voor de gebeurtenissen plaatsvonden (27 december 2015) al over de dood van Prince en Muhammad Ali.

Door de blog van Dutchcowboys weten we nu dat meneer Reyes gebruik heeft gemaakt van een handig Facebook-trucje. Het plannen en aanpassen van onder andere de datum van een bericht.  Precies wat Reyes heeft gedaan op 13 juni 2016. Gefopt dus.

De ontsnapte robot?

En dan nog een bericht in de categorie waar of niet waar. Het bericht van de ontsnapte robot was grappig en voor sommigen zorgwekkend. De Russische robot Promobot zou er genoeg van hebben gehad en ontsnapte toen hij de kans kreeg volgens het verhaal. Ook hier worden we waarschijnlijk bij de neus genomen. Het zou heel goed een publiciteitsstunt kunnen zijn. Het is allemaal net iets te toevallig.

Overigens werd het bericht van de ontsnapte robot niet door de minsten gedeeld; The Next Web en Quartz bijvoorbeeld. Daarna verschenen de berichten dat het misschien toch wel een publiciteitsstunt was…

In de nieuwsbrief van Azeem Azhar (The Exponentional View) deelt hij een interessant stuk van BGR waarin onder andere de bron van het verhaal, Central European News (CEN) onder de loep wordt genomen. CEN en haar hoofdredacteur liggen onder vuur en staan erom bekend dat zij verhalen publiceren waarbij het aantal bezoekers naar de site belangrijker is dan de waarheid. Dus ook voor dit verhaal geldt, hoe grappig het ook is, niet waar.

Wat er ook gebeurt, blijf altijd zelf nadenken en kritisch

Als je geïnteresseerd bent in onder andere technologie en een betrouwbare bron, dan is de wekelijkse nieuwsbrief van Azeem een absolute aanrader.