Weekly Mints #80 bakken, spelen en vreten

Deze week bakt Cookie Monster samen met Siri koekjes, speel je basketbal in Facebook Messenger en iets over datavretende (ongeïnspireerde) advertenties en adblockers.

Cookie Monster & Siri, een leuk stel

Adweek deelde een geweldig leuke advertentie van Apple om de handsfree functie van Siri te promoten. De altijd ongeduldige Cookie Monster heeft natuurlijk vieze klauwen als hij koekjes aan het bakken is en vraagt Siri de timer voor hem te zetten. 14 minuten wachten, wat een enorme uitdaging is voor Cookie Monster, zelfs het afspelen van een liedje tijdens het wachten maakt het niet veel dragelijker voor Cookie. Ik gok trouwens dat Siri ook wel in staat is het recept voor te lezen terwijl je de koekjes maakt.

 

 

Speel eens een spelletje basketbal in Facebook Messenger

Grappig, Facebook laat je een spelletje basketbal spelen in Messenger. Naar aanleiding van March Madness, in basketbal-land Amerika een belangrijk iets, kwam Facebook met het spelletje.

Ook al kennen we March Madness hier niet, het is een verdomd leuk en helaas best wel verslavend spelletje. Hoe je het speelt? Je stuurt in Messenger de basketbal emoticon naar een vriend en je bent klaar voor de wedstrijd.

Ik las voor het eerst over het spelletje op The Next Web die ook nog eens wees op het feit dat het niet het eerste spelletje in Messenger is, een schaakspelletje was de eerste. Dit kun je nog altijd spelen door @FBChess in te tikken.

En dan begrijp je die adblocker-gebruikers wel

Op Business Insider verscheen, naar aanleiding van een onderzoek van Enders Analysis, het bericht dat advertenties op nieuwswebsites voor tot wel 79% verantwoordelijk zijn voor het dataverbruik van je mobiele abonnement. Als je het zo stelt snap ik wel dat mensen aan de adblocker gaan. Er zijn zelfs telecomproviders die de adblockers meeleveren aan hun klanten.

Betalen voor een goed artikel doen we al lang niet meer, de enige oplossing lijkt in datavretende advertenties te zitten. Kan het dan niet wat minder qua dataverbruik met die advertenties? Volgens het artikel zou de oplossing kunnen zitten in een samenwerking met Google, Apple en Facebook die allemaal opties hebben om het dataverbruik te verminderen en de laadtijd van pagina’s te versnellen en zorgen dat de uitgevers toch nog geld verdienen. Dat de meeste uitgevers hier niet op zitten te wachten omdat ze dan hun lezers uit handen geven snap ik dan ook wel weer. Een andere oplossing dan?

Hoe moeilijk kan het zijn vraag ik me als niet-deskundige af. Net zoals ik nog altijd niet begrijp dat de advertenties niet meer zoals vroeger zijn. Advertenties waar iedereen het over had zoals de altijd geweldige Even Apeldoorn Bellen advertenties van Centraal Beheer bijvoorbeeld. Of de advertentie van Apple met publieksfavoriet Cookie Monster die ik hierboven deelde. Daar geef ik persoonlijk graag wat van mijn mobiele data-abonnement aan uit. Geef me gewoon reclames waar ik iets aan heb, en dat kan ook een glimlach zijn, niet wat de hoogste bieder je geeft. Dat is zonde van mijn mobiele data-abonnement.