[wp_time_to_read]

Maak ik me toch zo druk over privacy dat ik het bericht van the Independent bijna gemist had. Het ging over dat de Europese privacywaakhonden, verenigd in de Artikel 29 werkgroep, wilden dat WhatsApp per direct stopte met het delen van informatie over gebruikers met moederbedrijf Facebook.

Bewijs maar dat het legaal is

Facebook en Whatsapp moesten van de werkgroep bewijzen dat het delen van de data legaal was. Tot die tijd moest er acuut met het delen gestopt worden.

De grootste zorg van de EU was dat de consument (of liever gezegd fans en gebruikers, en dat zijn er nog al wat) eigenlijk geen keus hadden behalve dansen naar de pijpen van Facebook.

Grijpgrage handjes van Facebook

Het doel van de deal was dat Whatsapp informatie over de gebruikers zou overdragen aan mama Facebook zodat zij deze informatie zou kunnen gebruiken om beter en gerichter te adverteren. Beter en gerichter adverteren zeg je? Ik geloof niet dat ik ergens zoveel ongerichte en niet-passende reclame heb gezien. Ok, Google snapt ook nog altijd niet waar ik warm voor loop.

Het grote nadeel van online

Online reclame is echt in your face. Het onderbreekt serieus waar je mee bezig was. Lekker in je tijdlijn scrollen of een artikel lezen is er niet meer bij zonder adblocker. En dan heb ik het er nog niet eens over dat ze je, Facebook, adverteerders en ander gluiperds, overal volgen.

Hoe vaak ben je ik-weet-niet-hoe-lang bezig om het kruisje te zoeken waarmee je een advertentie uit beeld krijgt? En als je echt pech hebt druk je ook nog per ongeluk op de advertentie en word je een paar weken achtervolgd door diezelfde advertentie.

Dan zijn die TV-reclameblokken echt een feestje. Je weet tenminste hoe lang de onderbreking ongeveer duurt en kan snel een plaspauze of chips-bijvul-rondje inlassen waarna je gewoon weer verder kijkt.

Facebook stopt, tijdelijk in ieder geval, met het delen

En dat geldt voor heel Europa (in het Verenigd Koninkrijk stopte Facebook afgelopen maandag al met het delen). Go Artikel 29 werkgroep!

Volgens nu.nl, die weer een bron aanhaalt met kennis van de situatie, ‘wil Facebook de privacybezwaren van alle Europese privacywaakhonden aanhoren en daar vragen over beantwoorden alvorens de datadeling te hervatten’.

O, Facebook gebruikt de data van Whatsapp nog wel voor het tegengaan van spam. Hoe je dat precies moet zien weet ik ook niet. De advertenties op Facebook lijken af en toe verdomde veel op spam.