[wp_time_to_read]

 

Een gedurfde reclamecampagne van Netflix. Om Black Mirror te promoten gingen zij zich richten op mensen die gebruik maken van een ad blocker. Yup, mensen die geen reclame willen zien. 

Jij daar met die ad blocker

Samen met reclamebureau MullenLowe Mediahub bedacht Netflix een innovatieve en zeer passende manier om Black Mirror te promoten. Zij gingen zich richten op mensen die gebruik maken van een ad blocker. Er waren maar 3 online magazines die hier wel aan mee wilde werken, waaronder The Next Web.

De mensen die The Next Web bezochten en een ad blocker geïnstalleerd hadden kregen de volgende boodschap te zien:

[responsive]Netflix Black Mirror reclame[/responsive]

 

De perfecte manier om de ad blocker toch te bereiken?

Of zoals Sean Corcoran van MullenLowe Mediahub het in het artikel op Digiday zegt:

“We want to target this hard-to-reach audience and find a creative way to get their attention. We think it’s fun to talk to ad blockers directly. And in the spirit of the show, we are letting people know that they really cannot run.”

 

Caacbay van The Next Web moedigt andere uitgevers overigens niet aan om zo’n opdringerige campagne te voeren zonder hier goed over na te denken. Het moet wel waarde toevoegen.

“We will keep targeting ad blockers an option for clients. But we need to figure out a reason why we should do this again.”

 

Een gevaarlijk spel

De ad blockers hebben natuurlijk niet voor niets een ad blocker geïnstalleerd. Deze campagne is niet alleen creatief maar ook hondsbrutaal. Naast het feit dat er voor het gevoel wat ‘regels’ overtreden worden, laat het de ad blockers ook zien dat er, ondanks dat ze een ad blocker hebben geïnstalleerd, nog altijd voor adverteerders interessante informatie wordt prijsgegeven en gedeeld. Alleen een ad blocker is dus niet genoeg om ongewenste gluurders buiten je online deur te houden.

Meer creativiteit graag

Maar ik ben het ook eens met wat Stephen Briles op Twitter zei. Als er meer van dit soort creatieve reclame zou zijn, dan is een ad blocker niet meer nodig. Moet het ook wel binnen je ‘profiel’ passen natuurlijk. En misschien toch ook een goed slot op je online voordeur in plaats van die ad blocker.