Deze week betalen we met een lach, is er een manier om toch nog een beetje die supersaaie en vooral vaak veel te lange Algemene Voorwaarden te ‘lezen’ en het geheim van het succes van Facebook.

Een leuk betaalmodel

Iedereen is ernaar op zoek, het ideale model om mensen te laten betalen voor diensten. Kranten, tijdschriften, telefoonmaatschappijen, opleidingen en apps en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het Teatreneu theater in Barcelona heeft een buitengewoon originele manier gevonden om mensen te laten betalen: je betaalt per lach. Een lach of glimlach kost je slechts 30 eurocent per keer met een maximum van 24 Euro per show. Ik ben benieuwd of het werkt, een leuk idee is het in ieder geval wel.

Superhandig om snel de algemene voorwaarden beter te scannen

Annemarie van Campen schreef afgelopen week op 42bis over Terms of Service; Didn’t Read (ToS:DR). ToS;DR is een site die je helpt om door het belangrijkste van de algemene voorwaarden van de meest populaire apps en sites te komen. De site maakt daarbij gebruik van kleurcodes, van rood tot groen, om aan te geven hoe (on)vriendelijk de gebruiksvoorwaarden zijn. Verder geven ze ook nog in een lijstje aan waar je extra op moet letten. Met deze site kan je van Didn’t Read tot nog een beetje Did Read maken. Handig toch?

Een bizar ‘wist u dat je’

Op Cult of Mac wisten ze te melden dat een iPad vol met apps meer weegt dan een lege iPad. Wie had dat gedacht, dat een app ook echt iets weegt…

Waarom we zo gek op Facebook zijn en blijven?

Weet je het nog, de kleine ‘rel’ toen uitlekte dat Facebook geëxperimenteerd had met onze emoties? We waren geschokt, maar deden we iets met die informatie? Niet echt. We blijven maar terugkomen bij Facebook. Hoe komt dat toch? Gaat het nog steeds om hoe het ooit begon bij Facebook, het in contact blijven met onze vrienden? Is het tegenwoordig meer omdat we zo gek zijn op het delen van het liefst alles en als het even kan meteen ook met de hele wereld? Gaat het er om te laten zien hoe geweldig we zijn en wat een fantastisch leven we hebben? Waarom blijven te terugkomen bij het af en toe duivelachtige Facebook? Dit artikel van The Next Web geeft een interessante verklaring waarom Facebook zo’n succes is en blijft. Facebook draagt bij aan ons gevoel van eigenwaarde en kennelijk hebben we allemaal stiekem best wat narcistische trekjes. Facebook is ook heel slim in onze gewoonten geslopen,  het is een onderdeel van onze dagelijkse routine geworden. En iedereen weet hoe moeilijk het kan zijn om met een gewoonte te stoppen.