Deze week maar weer eens een Weekly over Facebook, privacy, delen en verslaving. Maar ook een persoonlijke assistent in de vorm van een ring.

Het verslavingsmodel van Facebook

Ik werd afgelopen week getriggerd om weer eens over Facebook te schrijven door een artikel van NRC Q over hoe Facebook je verslaafd maakt en houdt. Het proces wordt uitgelegd aan de hand van het Hooked-model van Nir Eyal. Ik moet zeggen dat ik een soortgelijk artikel al een keer op Wired had gelezen maar in het Nederlands leest en deelt het altijd wat lekkerder.

Het model en Nir Eyal

Wat het verslavingsmodel precies is vraag je je nu natuurlijk af. Lees gewoon het artikel van NRC Q of Wired (of beiden), super interessant.

Het Hooked-model van Nir Eyal bestaat uit, in ieder geval deze 4 stappen:

  1. De prikkel
  2. De actie
  3. De beloning
  4. De investering

En een verslaving zou geen verslaving zijn als je na stap 4 weer netjes bij stap 1 begint en zo verder en zo voort.

Nir Eyal is overigens niet alleen schrijver maak ook een ondernemer die ik graag volg. Het boek Hooked heb ik, ondanks dat het geen roman is, in 1 ruk uitgelezen. Hij geeft je goed zicht op hoe je mensen verslaafd maakt aan je product met behulp van technologie. Hooked klinkt wat aardiger, maar is natuurlijk hetzelfde. Zijn blog Nir and Far is een absolute aanrader als je geïnteresseerd bent in hoe je van een gebruik een gewoonte kan maken; het belangrijkste onderdeel van een verslaving.

En door je verslaving weet Facebook veel, heel veel

Omdat we met z’n allen zo verslaafd als de neten zijn en maar blijven terugkomen op Facebook voor ons meerdaagse shot om dingen te delen, heeft meneer Zuckerberg een enorme bak aan al dan niet interessante data. Zo verscheen er laatst een artikel over hoe het online lachen zich ontwikkelt. Volgens Facebook staan in Amerika de haha en smiley op 1 en 2.

Het onderzoek van Facebook werd overigens gedaan naar aanleiding van een artikel van Sarah Larson dat zij voor de New Yorker schreef. Het artikel ging over de manieren waarop we online lachen. Van ha ha en ho ho naar nieuwkomer hehe. Hehe schijnt volgend Sarah het meest gebruikt te worden door jongeren. Al moet ik zeggen dat ik ook iemand in mijn vriendenkring heb die graag hehe gebruikt om online te lachen. Ik vind hehe persoonlijk meer gniffelen, wat natuurlijk een variant van lachen is.

Ik sluit me aan bij Sarah en voor deze keer ook Facebook; goed om te weten dat er nog genoeg gelachen wordt, ook online.

Helemaal niet zo gek als Facebook ons zou betalen

Tim Wu schreef voor de New Yorker over waarom we eigenlijk betaald zouden moeten worden door Facebook. Ik schreef vorig jaar voor 42bis een artikel over Dime die daar ook mee bezig waren. Want als je je data dan toch weggeeft, waarom zou je er dan niet ook een beetje aan kunnen verdienen? Het is immers jouw data. En als product van Facebook ben je toch een beetje in dienst bij ze. Zeg het maar.

Pas op! (tijdelijk) Facebook Schrikeffect

Om je toch nog eens met je neus op de feiten te drukken als eerste een mooi experiment van een aantal studenten van de Parsons School of Design. Zij bedachten afgelopen mei het DataCafe.biz. De vraag die ze wilden beantwoorden was: Wat is je status update op Facebook waard? Doel was mensen te laten nadenken over de waarde van persoonlijke data.

Wat moesten de deelnemers doen? Om een homemade cookie te verdienen werd ze gevraagd een stukje informatie over zichzelf te delen. Ze moesten in 15 woorden omschrijven hoe zij zich voelden. Niet zo afschrikwekkend? De getypte tekst verscheen op een groot scherm zodat iedereen die achter degene die de informatie wilde ruilen voor het koekje stond, het kon zien. Eat that!

Is afschermen dan een oplossing?

Als je naar aanleiding hiervan besluit je Facebook acoount zoveel mogelijk af te schermen van de bedrijven die je volgen, dan staat je een zo mogelijk nog grotere schrik te wachten. Business Insider deelde een stappenplan om de controle over je Facebook en gegevens zo persoonlijk mogelijk en in eigen hand te houden. Als je alle stappen volgt ben je wel even bezig. Ik heb geen idee of je daar als verslaafde zin in hebt. Maar mocht je de tijd en kracht hebben, kijk dan alleen maar even naar het aantal bedrijven dat je volgt en wat zij van je mogen hebben, gratis en voor niets. Vanaf stap 11 is dit. Je schrikt je waarschijnlijk een hoedje.

Of gewoon maar het beste ervan maken

Als je besloten hebt dat alles verloren is omdat je gewoon verslaafd bent en Facebook en alles delen te leuk is om mee te stoppen. Maak er dan het beste van door ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk ziet van wat je echt wilt zien met de handige infographic van Robert Scoble die 42bis laatst deelde. Ook weer interessant(er) voor Facebook natuurlijk.

Je persoonlijke assistent in ringvorm

Geen idee of dit een serieus project is. Het staat wel op Indiegogo en je kan dus geld doneren om ervoor te zorgen dat de ring er echt komt. De Apple Watch, maar dan zonder beeldscherm en in ringvorm.

Toch blijf ik me afvragen of je daadwerkelijk over straat gaat als een tweede Knight Rider die steeds via zijn horloge, of in dit geval ring, met KITT staat te kletsen. Aan de andere kant zien we wel gekkere dingen tegenwoordig. Wired bestempelde het filmpje dat de Aring onder de aandacht moet brengen als ‘zo slecht dat het fantastisch is’. Kijk zelf maar.

[custom_table style=”1,2 or 3″][/custom_table][embedvideo type=”youtube” id=”ObioE1ML7h4″]