Deze week over een tool die consumenten bewuster moet maken van privacygevaren, slimme verf en ranking the truth.

Slimme verf

Was ik toch altijd jaloers op die mannen; ze kunnen plassen waar en wanneer ze maar willen. Dit gebeurt natuurlijk ook op plaatsen waar het niet helemaal de bedoeling of netjes is, zoals in de rosse buurt St. Paul in Hamburg. De bewoners zijn het echt helemaal zat en vechten terug met verf die terug plast. Briljant! De verf is wel behoorlijk prijzig maar dat weegt op tegen de schoonmaakkosten en de stank.

Als je alleen de verf in actie wilt zien; even doorspoelen naar minuut 1:01.

Nuttig of eng

Op het Mobile World Congress in Barcelona werd afgelopen week een interessante privacyscan gepresenteerd door het innovatielab van beveiligingsbedrijf AVG Technologies die je misschien kent van de anti-virussoftware. De privacyscan laat niet alleen zien welke informatie over een bepaalde persoon te vinden is op het web, het toont ook verbanden met familie, vrienden en bedrijven. De app moet consumenten bewust maken van de hoeveelheid informatie die door bedrijven verzameld en gepubliceerd wordt. Volgens AVG realiseren mensen zich niet welke informatie zij in het openbaar achterlaten, alleen al door bijvoorbeeld een onderwerp of een pagina op Facebook te liken.

Volgens het bericht is AVG er zelf nog niet helemaal uit of ze de app op de markt gaan brengen.

Ik denk dat ik het wel zou willen weten, confronterend of niet, jij?

De waarheid, en niets dan de waarheid

Het is bekend dat Google haar spelregels regelmatig verandert zodat je zo goed en hoog mogelijk in de zoekresultaten naar boven komt. Was het voorheen de populariteit van een pagina die je naar de nummer 1 positie bracht, met het nieuwe idee, dat volgens de berichten nog in de onderzoeksfase zit, zouden pagina’s op waarheidsgehalte geïndexeerd worden; de truth rankings.

Op zich een goed idee dus, meer eerlijkheid op het web, zolang het maar wel eerlijk gaat.