[wp_time_to_read]

 

Ik had deze week kunnen schrijven over opnieuw een dramaweek voor Facebook en het Trending News. Maar ik doe het niet. Deze week over wat er wél goed gaat als een algoritme of Artificial Intelligence (AI), aan het stuur zit. Of, nog beter, als we ons eigen offline leven weer terugpakken.

Watson kan ook een spannende trailer maken

Watson, die we al langer kennen van Jeopardy, wordt sinds kort ook ingezet om filmtrailers te maken.

Voor de science fiction horror film Morgan van 20th Century Fox, leek het de makers een goed idee de trailer door AI, Watson in dit geval, te laten maken. Morgan gaat over een corporate risk management consultant die moet beslissen over het lot van een kunstmatig gecreëerd wezen.

Om Watson de trailer te laten maken moest er nog wel wat gebeuren. Watson moest leren wat angst is en ‘keek’ zo’n 100 klassieke horror films. Vervolgens ‘keek’ Watsons de film Morgan. En voilà, de trailer!

 

Er moesten overigens nog wel mensen aan te pas komen om er een begrijpelijk verhaal van te maken. Het scheelde de fimmakers in ieder geval bakken met tijd. Waar zij een maand voor nodig zouden hebben was het met de hulp van Watson binnen een dag geregeld.

De film kwam begin deze maand uit in de Verenigde staten. Wanneer de film in de Nederlandse bioscopen komt is nog niet bekend.

Tieners die nee zeggen tegen Social Media.

Een interessant stuk van Christine Rosen een tijdje geleden in de Wall Street Journal: “Teens who say no to social media

Uit onderzoek van het Pew Research Center uit 2015 bleek dat 92% van de tieners (13 – 17 jaar) dagelijks online te vinden is. Daar zit de groep van 24% die zegt bijna altijd online te zijn ook bij. Christine sprak een ander groep, de jongeren die nee tegen social media zeggen.

Go Teens!

Zij sprak onder andere de 14-jarige Brian O’Neill uit Washington, D.C. die de, in deze tijd opmerkelijk, uitspraak deed:

“I don’t need social media to stay in touch”

 

Toen Brian wilde weten wat zijn vrienden tijdens de vakantie hadden gedaan greep hij niet naar zijn mobiel en Social Media. Hij vroeg het gewoon.

No fear of missing out

Hij is hiermee in de minderheid en Christine vroeg zich af of hij zo niet heel veel mist. Ze kwam er achter dat veel van de Social Media geheelonthouders die zij sprak in ieder geval geen technofoben zijn. Ze hebben allemaal een mobiele telefoon om in contact te blijven met hun vrienden. Zij gebruiken hem alleen anders, meestal om tekstberichten te versturen. Social Media kennen ze ook maar al te goed. Ze houden er gewoon niet van. Last van de stress van de fear of missing out hebben zij in ieder geval niet.

Likes, verspilling van tijd

Volgens Jacqueline Nesi, zij onderzoekt het onderwerp ’tieners en sociale media’ aan de University of North Carolina in Chapel Hill, doet ongeveer 5 tot 15 % van de tieners helemaal niets met social media. Het altijd maar op jacht zijn naar likes lijkt hen dodelijk vermoeiend. De 19-jarige Annie Furman zegt hierover:

“I’d rather see my friends in person than tweet at them. I don’t want to spend all my time on my phone. I want to spend it in the real world.”

 

De mooiste uitspraak over Social Media komt van Brian O’Neill:

“There’s nothing really new or creative on it. In 10 years, the social-media craze will be pretty much gone. Everyone will find a different way to waste their time.”

 

Ik vroeg me na het lezen van deze uitspraak meteen af hoe ik mijn tijd ‘verspilde’ in mijn tienerjaren. Grotendeels met vrienden, lezen en televisiekijken volgens mij. Ik vind verspillen overigens een groot woord. Tijd vullen of doorkomen lijkt mij beter. Waar vulde jij vroeger je dagen mee als je niets hoefde?

Toch lezen over de Facebook Trending News drama’s van afgelopen week?

Dan raad ik je de volgende stukken aan:

Alan Yuhas schreef een interessante column met de laatste Facebook fact-check. Over onzinverhalen, clickbait en ronduit verkeerde informatie. Allemaal door het Facebook algoritme bestempeld als trending, en dus belangrijk nieuws dat je moet lezen.”Facebook fact-check: from Hillary’s health to 9/11, the latest lies we read

En Will Oremus vatte een en ander ook mooi samen in zijn artikel voor Slate: “Facebook’s Censorship Problem Is What Happens When a Tech Company Controls the News

Een belangrijke vraag waar Oremus mee eindigt is waarom we technologiebedrijven zo makkelijk vertrouwen.

Tja, waarom eigenlijk? Waarom zit jij nog op Facebook en niet lekker op het terras met je vrienden?