Deze week even helemaal niets, een kinderboek dat fantastisch gebruik maakt van alle informatie die je tegenwoordig online rondstrooit en verboden woorden voor creatiever taalgebruik.

Een break in de tsunami van informatie

Een fantastische advertentie die past bij het gevoel dat KitKat, al ruim voor de informatietsunami, wil overbrengen: Have a break have a KitKat. Even helemaal niets.

Op zich steelt KitKat ook je tijd, 30 seconden als je de hele commercial uitzit en de tijd die het je kost om als de sodemieter aan een KitKat te komen en hiervan te genieten.

Een magisch gepersonaliseerd boek

In juli van dit jaar las ik op Fastcodesign voor het eerst over The Little Boy/Girl Who Lost His/Her Name, een gepersonaliseerd kinderboek. Niet zomaar gepersonaliseerd, ieder boek is echt uniek. Niet alleen de naam is voor elk boek anders, maar alles eromheen ook!

Lost My Name is de start-up van 3 vaders en een oom. Zij vatten het idiote idee op een echt gepersonaliseerd boek te maken. Er zijn inmiddels meer dan 600.000 gepersonaliseerde boeken in omloop in 136 landen.

En gelukkig gaat het sprookje verder, al blijft het natuurlijk lastig het enorme succes te evenaren. Het vervolg, The Incredible Intergalactic Journey Home, is volgens mede-bedenker Asi Sharabi het meest technologisch geavanceerde boek dat ooit gepubliceerd werd.

Het zou zo maar eens waar kunnen zijn. Er wordt voor dit boek samengewerkt met onder andere Google Ventures, satalietmakers, Microsoft en NASA. Een nieuwe manier van schrijven met een enorm team van niet alleen een schrijver en illustrator maar ook developers, testers en meer. En algoritmen in de hoofdrol.

[embedvideo type=”youtube” id=”sW6wATw-jow”]

Praat Nederlands met me

Ken je hem nog, het nummer van Kenny B? Parijs. Op een of andere manier moest ik daar aan denken toen ik het bericht op WSJ las dat een aantal docenten in Amerika vinden dat leerlingen meer betekenisvolle woorden moeten gebruiken.

Een goed idee op het eerste gezicht, al pakken deze leraren het toch wat apart aan. Lijsten met woorden die je niet meer zou mogen gebruiken zoals goed, slecht en leuk. Nu vind ik leuk ook een beetje een leeg woord. Maar in combinatie met een ander woord, een gebeurtenis en de intonatie heeft het stiekem toch wel weer betekenis. Gaat het niet gewoon om het juiste of een creatiever gebruik van woorden? Bij voorkeur in volzinnen zonder taalfouten.

[embedvideo type=”youtube” id=”jlHZ_Z8sUMs”]